Infoga Checkbox i Excel
I följande exempel skall vi infoga en checkbox i en tabell
med uppgifter som skall genomföras. Vi kommer att använda oss av checkboxen för
att markera de uppgifter som vi är färdiga med.
Checkboxen returnerar antingen värdet ”SANT” när den inte är
i bockad och värdet ”FALSKT” när den är i bockad. I inlägget kommer vi även använda
formler som läser av statusen på checkboxen och sammanfattar statusen på våra
uppgifter. Du kan ladda ner exempelfil under inläggets rubrik.
Vår data ser ut som i bilden nedan där vi har en lista fem uppgifter som skall genomföras.
Vi börjar med att formatera listan till en dynamisk tabell genom att markera listan och tryck Ctrl + t. Döp tabellen till Tbl_Uppgifter under fliken Tabelldesign som i bilden nedan.
Högerklicka i tabellen och under Infoga välj – Tabellkolumn till höger som i bilden nedan.
Markera hela den nya kolumnen och under fliken Infoga -> välj Checkbox som i bilden nedan.
Döp den nya kolumnen till ”Check”.
Infoga en ny tredje kolumn till höger och döp den till Status.
Ställ dig i den nya kolumnen och skriv in OM-formeln:
=OM([@Check]=SANT;"Uppgiften
är klar";"Ej klart")
Checkboxen i kolumnen Check ger cellen ett värde som
är ”SANT” när checkboxen/kryssrutan inte är i bockad. När den är i bockad
så ger den värdet ”FALSKT”. Därför är det väldigt användbart att använda
sig av en checkbox för att skapa villkorsdefinitioner.
Nedan följer några exempel på hur vi kan använda oss av
checkboxen för att sammanfatta tabellen tillsammans med några formler.
Formeln nedan räknar ut antalet avklarade uppgifter med
formeln ANTAL.OMF():
=ANTAL.OMF(Tbl_Uppgifter[Check];SANT)
Formeln nedan listar de uppgifter som är avklarade genom att
använda formlerna VÄLJKOL() och FILTER():
=VÄLJKOL(FILTER(Tbl_Uppgifter;Tbl_Uppgifter[Check]=SANT);1)
Formeln nedan listar de uppgifter som är kvarvarande genom
att använda formlerna VÄLJKOL() och FILTER():
=VÄLJKOL(FILTER(Tbl_Uppgifter;Tbl_Uppgifter[Check]=FALSKT);1)