Excelkurs online

I Excelbloggen tar vi upp funktioner och tips i Excel som är bra att känna till och underlättar vardagen för dig.

Ställ upp arbetsböcker i Excel bredvid varandra

Tabeller 2020-01-30

Ibland behöver man jobba med två arbetsböcker samtidigt. Det kan vara att man vill jämföra två liknande dokument eller stämma av siffrorna ifrån ett dokument till ett annat. Det finns många sätt att göra det på och vi skall i följande inlägg visa hur man snabbt och enkelt kan ställa upp arbetsböckerna bredvid varandra för att underlätta det hela på ett praktiskt sätt.

När vi håller muspekaren över Excelikonen så får vi miniatyrbilder av våra öppna arbetsböcker som i bilden nedan. Vi har tre arbetsböcker uppe samtidigt där vi tryckt på maximera så att de ligger uppe och täcker hela skrivbordet.



Vi vill kunna göra en manuell avstämning mellan Diagram och Tabell med siffrorna i arbetsboken Försäljning 1. Vi skall därför lägga de två dokumenten bredvid varandra sida vid sida. Detta kan man göra genom att dra manuellt men det tar tid och blir inte så snyggt. Istället kan vi använda oss av en funktion i Excel så att det går snabbt och enkelt så att de ligger perfekt sida vid sida.

Se först till att de två dokumenten ligger öppna på skrivbordet. Dvs att de inte blivit ”nedskjutna” dvs minimerade. Öppna därför det tredje dokumentet Annat dokument. Stäng ner det genom att klicka på knappen Minimera som i bilden nedan.




Nu ligger endast de två arbetsböcker som vi vill jämföra uppe.

Under fliken Visa – klicka på knappen Ordna Alla – Du får nu upp dialogrutan Ordna fönster – Bocka för Sida vid sida – klicka sedan OK som i bilden nedan.



Nu ligger våra två arbetsböcker perfekt sida vid sida som i bilden nedan.




DELA